14 ζουμερές ταινίες από τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας, λίγο πριν την ανακοίνωση του πλήρους προγράμματος του φεστιβάλ

Πολύ σύντομα κοντά σας στα αθηναϊκά σινεμά

THE NERDSTREAM

14 Σεπτεμβρίου 2020

Η ώρα κοντεύει, φίλες και φίλοι. Τα πρώτα δροσερά αεράκια εμφανίστηκαν, τα πρώτα “καλό χειμώνα” έγιναν αισθητά στην ατμόσφαιρα, τα σχολεία άνοιξαν, ο Σεπτέμβρης έφτασε. Κι όπως κάθε χρόνο, αυτό σημαίνει ότι έρχονται επίσης οι Νύχτες Πρεμιέρας, το διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας που κάθε φθινόπωρο κηρύσσει την έναρξη της σινε-σεζόν σε αυτήν εδώ την χαριτωμένη πόλη.

Καθώς περιμένουμε λοιπόν το φεστιβάλ από 23 Σεπτεμβρίου μέχρι 4 Οκτωβρίου στα αθηναϊκά κλειστά και ανοιχτά σινεμά, και λίγο πριν την ανακοίνωση του πλήρους προγράμματος που έρχεται την Τετάρτη, έχουμε τη χαρά να σας ανακοινώσουμε 14 τίτλους που θα δούμε στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας, όπως θα εμφανίζονται στον κατάλογο της διοργάνωσης και διαλεγμένους από τα φετινά φεστιβάλ του Σάντανς, του Βερολίνου των Καννών και όχι μόνο.

Τσεκάρετε:

ΦΡΟΝΙΜΙΤΗΣ / WISDOM TOOTH

(2019, Κίνα, 104′) Δ.Δ. (E)

Σκηνοθεσία: Μινγκ Λιανγκ

Δύο ετεροθαλή αδέλφια που προσπαθούν να βρουν την τύχη τους σε μια παραθαλάσσια περιοχή της Βόρειας Κίνας, ένα διφορούμενο ερωτικό τρίγωνο, ένας πονόδοντος, ένα μαγνητοφωνάκι ξεχασμένο σε λάθος σημείο τη σωστή στιγμή και ένας φόνος εμπνέουνένα από τα πιο εντυπωσιακά ντεμπούτα που ξεπήδησαν από το κινεζικό σινεμά τα τελευταία χρόνια. Σενάριο πολλών και εκλεκτών μυστηρίων, εντυπωσιακή σκηνοθετική αντίληψη, ατμοσφαιρικό σάουντρακ και ονειρικές πινελιές μετατρέπουν μια μεταμφιεσμένη ιστορία ενηλικίωσης και σεξουαλικής αφύπνισης σε επάξιο θεματικό και στιλιστικό συγγενή του εκπληκτικού «Burning».

ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑΦΗ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ / THIS IS NOT A BURIAL, IT’S A RESURRECTION

(2019, Λεσότο / Νότια Αφρική / Ιταλία, 120′) Δ.Δ. P

Σκηνοθεσία: Λεμοχάνγκ Τζερεμάια Μοσέσε

Σε έναν ορεινό οικισμό του αφρικανικού Nότου, μια ηλικιωμένη χήρα, η οποία ζει ολομόναχη πλέον στον κόσμο, δίνει μέχρις εσχάτων μάχη προκειμένου να προστατέψει τη γενέτειρά της κόντρα στα σχέδια κατασκευής ενός φράγματος που θα οδηγήσει τον τόπο σε αφανισμό και τους κατοίκους σε ξεριζωμό. Η σύγκρουση του παλιού με το καινούργιο, η έννοια της ταυτότητας και της κοινότητας ως απαραίτητες πυξίδες σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο σύμπαν και η ανθρώπινη θέληση ως δύναμη της φύσης χρωματίζουν ένα εκθαμβωτικά σκηνοθετημένο και θεσπέσια ποιητικό φιλμ, που ανάγει μια απλή παραβολή σε πραγματικό κομψοτέχνημα.

ΦΤΕΡΑ ΣΤΟΝ ΑΝΕΜΟ / STRIDING INTO THE WIND / YE MA FEN ZONG

(2020, Κίνα, 134’) Δ.Δ. P

Σκηνοθεσία: Σούτζουν Γούεϊ

Ένας νεαρός φοιτητής του κινηματογράφου με το σπάνιο ταλέντο να κάνει τα πάντα λάθος, όσο κι αν προσπαθεί, αγοράζει ένα μεταχειρισμένο τζιπ. Όσο τριγυρνάει στην πόλη, με χιπ χοπ στη διαπασών, εκεί που οι άλλοι βλέπουν ένα χοντροκομμένο σαράβαλο, αυτός βλέπει το κλειδί για να πραγματοποιήσει το πιο τρελό όνειρό του. Περισσότερο ταινία αυτογνωσίας για μια ενηλικίωση που δεν θα έρθει ποτέ, το αυτοβιογραφικό ντεμπούτο του 29χρονου Κινέζου σκηνοθέτη είναι ένα μεγαλειώδες αστικό ποίημα, παιχνιδιάρικο πάντρεμα road movie και κωμωδίας, που γεφυρώνει με επιτυχία το χάσμα μεταξύ του Χου Χσιάο Χσιέν και του Γούντι Άλεν. Επίσημη επιλογή του Φεστιβάλ Καννών 2020.

GAGARINE

(2020, Γαλλία, 95’) Δ.Δ. P

Σκηνοθεσία: Φανί Λιατάρ, Ζερεμί Τρουί

Ο νεαρός Γιούρι είναι αποφασισμένος να κάνει τα πάντα προκειμένου να αποτρέψει την κατεδάφιση της γενέτειράς του, ενός συγκροτήματος εργατικών κατοικιών το οποίο φέρει το όνομα του διάσημου Σοβιετικού κοσμοναύτη Γκαγκάριν. Αναμειγνύοντας θαρραλέα μυθοπλασία και πραγματικότητα, οι πρωτοεμφανιζόμενοι σκηνοθέτες παίρνουν επάξια τη σκυτάλη από τους «Άθλιους» του Λατζ Λι για να εκτοξεύσουν τη σκληρή καθημερινότητα των παρισινών προαστίων στη σφαίρα του μαγικού ρεαλισμού. Η ταινία που ξεχώρισε από την επίσημη επιλογή των φετινών Καννών, οδηγώντας τον ίδιο τον διευθυντή του Φεστιβάλ να της πλέξει το εγκώμιο. Προλογίζει η κυρία Υπατία Δούση-Αναγνωστοπούλου, ιδρύτρια της οργάνωσης Αποστολή ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Η ταινία θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες από τη Weirdwave.

ΓΙΟΣΕΠ / JOSEP

(2020, Γαλλία / Ισπανία / Βέλγιο, 71′) Δ.Δ. (Ε)

Σκηνοθεσία: Oρέλ

1939. Ο Ισπανικός εμφύλιος ολοκληρώνεται και 50.000 ηττημένοι των δημοκρατικών δυνάμεων στοιβάζονται και κακοποιούνται σε γαλλικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Σε αυτή την αντίξοη συγκυρία, μια φιλία ανθίζει αναπάντεχα μεταξύ ενός Γάλλου φρουρού και του Γιοσέπ, ενός Καταλανού αιχμαλώτου ο οποίος, μέσα από τα σκίτσα του, αποτυπώνει τα όσα φρικιαστικά συμβαίνουν εκεί. Ο κομίστας της Le Monde, μετά από μία δεκαετία σκληρής προετοιμασίας, μεταπηδά στο animation, σχεδιάζοντας ένα οπτικά συγκλονιστικό και συναισθηματικά γενναιόδωρο μάθημα αντίστασης και Ιστορίας, βασισμένο σε αληθινά γεγονότα από την ζωή του σπουδαίου καλλιτέχνη, αντιφασίστα και εραστή της Φρίντα Κάλο, Γιοσέπ Μπαρτολί. Επίσημη επιλογή του φετινού Φεστιβάλ Καννών.  H ταινία θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες από το CINOBO.

ΑΝΤΙΟ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ / FAREWELL AMOR

(2020, ΗΠΑ, 101′) (E)

Σκηνοθεσία: Έκουα Μασάνγκι

Μια από τις πιο ελπιδοφόρες γυναικείες φωνές που εμφανίστηκαν τελευταία στο ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά μας συστήνεται με ένα εγκάρδιο ντεμπούτο, που εκτυλίσσεται σε μια πολυφυλετική Νέα Υόρκη του σήμερα. Εκεί ένας μέτοικος από την Αγκόλα ξανασμίγει με τη σύζυγο και την έφηβη κόρη του, έπειτα από 17 έτη που είχε να τις δει. Πόσο αγεφύρωτο είναι, όμως, το χάσμα που άφησε το πέρασμα του χρόνου ανάμεσά τους, ιδίως από τη στιγμή που κάθε μέλος της οικογένειας κουβαλά τα δικά του μυστικά; Τρυφερή σκηνοθετική ματιά, σενάριο-αγκαλιά για όλους ανεξαιρέτως τους χαρακτήρες και λεπτών αποχρώσεων ερμηνείες σε μια από τις πιο γενναιόδωρες ανακαλύψεις του κινηματογραφικού 2020.

ΣΙΡΛΕΪ / SHIRLEY

(2020, ΗΠΑ, 107′) (E)

Σκηνοθεσία: Τζόζεφιν Ντέκερ

Μια διάσημη και εύθραυστη ψυχολογικά συγγραφέας τρόμου βρίσκει την πολυπόθητη έμπνευση για το επόμενο βιβλίο της όταν με τον σύζυγό της προσκαλούν ένα νεαρό ζευγάρι για να μείνει στο καλαίσθητο σπίτι τους. Η Τζόζεφιν Ντέκερ, σε σκηνοθετικό ντελίριο, υπογράφει ένα ψευδαισθητικό και εξόχως αντισυμβατικό biopic, η σπουδαία Ελίζαμπεθ Μος εντυπωσιάζει με το εύρος της ερμηνευτικής της παλέτας στον ρόλο της Σίρλεϊ Τζάκσον και οι Οντέσα Γιανγκ, Λόγκαν Λέρμαν και Μάικλ Στούλμπαργκ σιγοντάρουν σε ένα ψυχολογικό θρίλερ που βαδίζει θαρραλέα σε ανεξερεύνητους διαδρόμους του ανθρώπινου μυαλού. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ του Σάντανς για μια πρωτοποριακή δημιουργό η οποία εδραιώνεται πλέον ως μια από τις σημαντικότερες auteurs του αμερικανικού σινεμά.

 ΜΑΥΡΗ ΑΡΚΟΥΔΑ / BLACK BEAR

(2020, ΗΠΑ, 104’)

Σκηνοθεσία: Λόρενς Μάικλ Λεβίν

Κινηματογραφίστρια σε δημιουργικό αδιέξοδο αναζητά σε ένα ορεινό καταφύγιο παρηγοριά απ’ το ταραχώδες παρελθόν της, μόνο για να διαπιστώσει ότι το δάσος προσκαλεί με κάθε αναπάντεχο τρόπο τους εσωτερικούς της δαίμονες. Καλλιτέχνες που χρειάζονται μούσες, ηθοποιοί που χρειάζονται ρόλους, συγγραφείς που χρειάζονται ξεμπλοκάρισμα και άνθρωποι που χρειάζονται αγάπη, όλοι ξεπηδούν από ένα φιλμ- μπάμπουσκα, με σκοτεινά γαργαλιστικό περιεχόμενο και ένα ανεπανάληπτο σεναριακό twist που ανατρέπει τα πάντα στη μέση. Όμπρι Πλάζα και Κρίστοφερ Άμποτ απογειώνουν ερμηνευτικά ότι πιο meta έχει βγάλει το αμερικανικό σινεμά εδώ και χρόνια.

ΤΖΙΤΖΙΚΙ / CICADA

(2020, ΗΠΑ, 93′)

Σκηνοθεσία: Μάθιου Φάιφερ, Κίραν Μάλκεαρ

Στη διάρκεια ενός ζεστού καλοκαιριού στη Νέα Υόρκη ένας bisexual νεαρός βάζει άνω τελεία στην οργιώδη σεξουαλική του ζωή όταν γνωρίζει και ερωτεύεται έναν γοητευτικό Αφροαμερικανό. Θα καταφέρει ένα εκκολαπτόμενο διαφυλετικό ειδύλλιο, μεταξύ δυο ανθρώπων που κουβαλούν τις δικές τους προσωπικές τραγωδίες, να επουλώσει τα τραύματα και να καρποφορήσει σε κάτι πιο ουσιαστικό; Εκτός από την εξαιρετική χημεία που επιτυγχάνουν μεταξύ τους, οι δυο πρωταγωνιστές του τρυφερού και σέξι αυτού ρομάντζου υπέγραψαν από κοινού και το σενάριο, μπολιάζοντας με αυτοβιογραφικά στοιχεία ένα πανέμορφο φιλμ, στα χνάρια του «Weekend», που επιχειρεί και κατορθώνει μια συγκινητική δήλωση πίστης στη λυτρωτική δύναμη της αγάπης

ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΙ ΕΙΔΑΝ ΤΟ ΔΟΛΟΦΟΝΟ / ONLY THE ANIMALS / SEULES LES BÊTES

(2019, Γαλλία / Γερμανία, 117′)

Σκηνοθεσία: Ντομινίκ Μολ

Η εξαφάνιση μιας γυναίκας στο επιβλητικό χειμωνιάτικο τοπίο της Νότιας Γαλλίας γίνεται η αφορμή για την καταστροφική σύγκλιση στις τροχιές πέντε διαφορετικών και εντελώς ξένων μεταξύ τους χαρακτήρων. O Ντομινίκ Μολ («Χάρι, ο Καλύτερος Φίλος του Ανθρώπου») επιστρέφει στο στοιχείο του κι έχοντας ως οδηγό μια περίτεχνη αφήγηση και δυνατές ερμηνείες από ένα εκλεκτό καστ ηθοποιών (ανάμεσά τους η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι), προσεγγίζει μεθοδικά το σκοτεινό πυρήνα της ανθρώπινης φύσης. Ένα συναρπαστικό θρίλερ που υφαίνεται σαν ιστός αράχνης με άξονες την ερωτική εμμονή και την ανάγκη για επαφή, έχοντας στο κέντρο του μια χούφτα απελπισμένα μοναχικές υπάρξεις.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΚΟ / THERE IS NO EVIL / SHEYTAN VOJUD NADARAD

(2020, Γερμανία / Τσεχία / Ιράν, 150′)

Σκηνοθεσία: Μοχάμαντ Ρασούλοφ

Γύρισε την ταινία κρυφά από ένα καθεστώς που του απαγόρευσε να σκηνοθετεί. Κέρδισε πανηγυρικά τη Χρυσή Άρκτο του φετινού Φεστιβάλ Βερολίνου δίχως να την παραλάβει, εξαιτίας της απαγόρευσης εξόδου του από το Ιράν. Περισσότερο από κάθε πολιτική δήλωση, ο σπουδαίος Μοχάμαντ Ρασούλοφ υπερασπίζεται την αδιαπραγμάτευτη ανάγκη για ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση, μέσα από 4 καθηλωτικές βινιέτες αλλά κυρίως με μια ανάσα σινεμά ικανή να σπάει όρια και τείχη.

ΜΕΤΑΦΟΡΑ / TRANSFER

(2020, Ελλάδα, 115’) Δ.Ν. (E)

Σκηνοθεσία: Ηλίας Γιαννακάκης

Εν όψει της μεταφοράς της από το επιβλητικό Βαλλιάνειο κτίριο της οδού Πανεπιστημίου στο Ίδρυμα Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, η Εθνική Βιβλιοθήκη αποκτά φωνή και αφηγείται την πολύπαθη διαδρομή της, αντανακλώντας μέσω αυτής κάθε ιστορικό ορόσημο από καταβολής του νεοελληνικού κράτους μέχρι σήμερα. Ένα ανεκτίμητο ψυχογράφημα μιας Αθήνας που συχνά θυμίζει πεδίο μάχης, ένα πολλαπλών αναγνώσεων ταξίδι στο χρόνο μέσα από τους ανεκτίμητους θησαυρούς του κορυφαίου πνευματικού φορέα της χώρας, μα προπάντων ένα επίκαιρο σχόλιο πάνω στη σημασία διαφύλαξης της μνήμης, με την υπογραφή ενός από τους κορυφαίους σύγχρονους Έλληνες κινηματογραφιστές. Παρουσία συντελεστών

ΜΕ ΕΝΑΝ ΨΙΘΥΡΟ / IN A WHISPER / A MEDIA VOZ

(2019, Ισπανία / Γαλλία / Ελβετία / Κούβα, 80′) Δ.Ν. P

Σκηνοθεσία: Πατρίσια Περέζ Φερνάντεζ, Χάιντι Χασάν

Δύο κολλητές φίλες γυρίζουν μαζί ταινίες στην Κούβα. Η μία αρπάζει την ευκαιρία και δραπετεύει μόνιμα στην Ευρώπη, αφήνοντας την άλλη πίσω. Η σχέση τους θα συνεχιστεί μέσω μιας συγκλονιστικής βίντεο αλληλογραφίας η οποία θα καταφέρει «με έναν ψίθυρο» να συλλάβει ιδιοφυώς το πένθος του εκπατρισμού, τις νευραλγικές πτυχές της γυναικείας ιδιοσυγκρασίας, τις ρίζες μιας βαθιάς φιλίας και το πάθος για την ελευθερία. Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στο IDFA για μια συγκινητική υπόκλιση στην ικανότητα του σινεμά να θεραπεύει, να ενώνει και να λυτρώνει. Παρουσία των σκηνοθέτιδων

ΧΟΠΕΡ/ΓΟΥΕΛΣ / HOPPER/WELLES

(2020, ΗΠΑ, 130’)

Σκηνοθεσία: Όρσον Γουέλς

Μια βραδιά του 1970, δυο αυθεντικοί επαναστάτες του Χόλιγουντ συναντήθηκαν με αφορμή ένα δείπνο και με απρόσμενη κατάληξη μια εκ βαθέων εξομολόγηση του πρώτου στον δεύτερο. Μπροστά από την κάμερα βρέθηκε ο Ντένις Χόπερ, φρέσκος από τον θρίαμβο του «Ξένοιαστου Καβαλλάρη». Πίσω από την κάμερα, ένας αθέατος (και μακιαβελικός) Όρσον Γουέλς τον ανακρίνει για τη ζωή και την τέχνη, σε μια προσπάθεια να του κλέψει την ψυχή. Πενήντα χρόνια αργότερα, η ανορθόδοξη αυτή συνομιλία έρχεται για πρώτη φορά στο φως, σκηνοθετημένη από τον ίδιο τον Γουέλς, και γίνεται αυτομάτως ένα από τα κορυφαία κινηματογραφικά γεγονότα του 2020. Παρουσία του παραγωγού

Best of internet